Masz bloga? Promuj go u nas za darmo i zarabiaj na tym! kliknij            Rosoklub - zobacz jak wiele zyskujesz! kliknij

Zalet szałwii lekarskiej (Salvia Officinalis) nikomu chyba nie trzeba przypominać. Co jednak ma ona wspólnego z nasionami chia, które są obecnie dostępne w każdym sklepie z tzw. super food?

Nasiona chia – właściwości

Wspólna jest w zasadzie nazwa i super właściwości dla zdrowia, bo chia to ziarna rośliny zwanej szałwią hiszpańską.

Szałwia lekarska jest bodaj najcenniejszą rośliną leczniczą Europy. Nazwa ziela wywodzi się z łaciny, bo salvus znaczy zdrowie. Natomiast szałwia hiszpańska (Salvia hispanica L.) to roślina pochodząca z Meksyku i Gwatemali. Jej owoce zawierają owalne nasiona zwane właśnie chia. Hodowali je Aztekowie, a po fasoli, kukurydzy i amarantusie były kolejną ważną rośliną uprawną. Uważali ją za pomocną w utrzymaniu dobrej kondycji fizycznej i psychicznej oraz bystrości umysłu. Podobno wystarczyło spożyć zaledwie  łyżeczkę chia, by np. maszerować 24 godziny bez przerwy.

Współczesne badania odkryły, że chia zawierają więcej kwasów omega-3 (i to w doskonałych proporcjach z kwasami omega-6) niż… łosoś atlantycki. Są także bardziej bogate w wapń niż mleko, a żelaza zawierają więcej niż szpinak. Ponadto odznaczają się wysoką zwartością pełnowartościowego białka, antyoksydantów, potasu, błonnika, magnezu, fosforu… To jest prawdziwy super food!

Aztekowie spożywali chia mieszając nasionka z gorącą wodą, by powstał żel, galaretka czy też kleik. My dodajemy je do różnych potraw. Nie trzeba ich mielić przed spożyciem, wystarczy posypać nimi  sałatki, płatki czy desery: mają neutralny smak, przyjemnie chrupią. Kiedy zaleje się je wodą wytworzą żel, który wspomaga trawienie i stabilizuje stężenie cukru we krwi. W 2009 roku nasiona zostały zatwierdzone przez Unię Europejską jako produkt spożywczy.

 Szałwia hiszpańska kontra menopauza i andropauza?

Szałwia - nasiona chia

Nasiona chia zalecane są kobietom odczuwającym skutki menopauzy

R E K L A M A

Nasiona chia zawierają lignany, czyli związki roślinne należące do fitohormonów. Polecane więc  być mogą kobietom cierpiącym na dolegliwości menopauzy (uderzenia gorąca, wahania nastroju). Dzięki zdolności do ograniczania przemian testosteronu, lignany wpływają korzystnie również na organizm mężczyzn mających problemy z łysieniem i utrzymaniem prawidłowych funkcji prostaty, a więc borykających się z zaburzeniami hormonalnymi. Lignany są ponadto silnymi antyoksydantami, wspomagają więc walkę ze starzeniem się organizmu.

Można sporządzić z chia koktajl: zmiksować blenderem warzywa o zielonych liściach, dojrzałe owoce oraz nasiona chia namoczone wcześniej w wodzie przez 30 minut, dodać ulubione przyprawy. Po dodaniu wody lub mleka (także kokosowego) wyjdzie nam  egzotyczny i zdrowy napój.

Nasiona mogą mieć różne kolory: czarny, brązowy lub białawy. Podobnie jak nasza fasola absorbują wodę i pęcznieją. Wszystko dzięki bogactwu błonnika – wchłaniają i zatrzymują wodę w organizmie dając uczucie sytości. Obniżają więc poziom cholesterolu i glukozy w organizmie, regulują procesy trawienne, dodają energii. Stymulują wzrost kości i przydatków skóry (włosów, paznokci), opóźniają procesy starzenia się organizmu.

Łyżka nasion (porcja około 10 g) to ok. 45-50 kcal.

Spróbujcie, oceńcie, czy smaczne są nasiona chia. Bo zdrowe – bez wątpliwości!

Mamy nadzieję, że artykuł Ci się spodobał 🙂 W tym miejscu, jeśli chcesz, zapraszamy Cię na wyjątkowo korzystne zakupy! Jeśli jesteś kobietą sprawdź koniecznie co dla Ciebie mamy tutaj. Panom polecamy miejsce tutaj. Dla Twojego dziecka - dziewczynka tutaj, chłopiec tutaj. Wszystko dla Twojego domu tutaj.

 
The following two tabs change content below.
Jestem z zawodu filologiem oraz dziennikarzem, z pasji podróżniczką o zacięciu archeologicznym 🙂