Shitake - poznaj właściwości tajemniczego grzybka

Shitake – poznaj właściwości tajemniczego grzybka

Shitake, zwane też twardnikami japońskimi lub twardnikami jadalnymi to grzyby popularne w kuchni azjatyckiej, które robią obecnie zawrotną karierę w Europie

Naturalnie rosną w dużych grupach na pniach martwych drzew w liściastych, najczęsciej spotykany w Japonii, Chinach i Tajlandii. Jest to także grzyb hodowlany, do którego uprawy potrzebne są specjalne warunki, m.in.  odpowiednia temperatura i specjalne drewniane podłoże.

Shitake można dostać nie tylko w barach z chińskim i japońskim jedzeniem. Coraz częściej wykorzystywane są w kuchni wegetariańskiej. Można je gotować, smażyć i marynować. Trzeba jednak uważać, by obróbka cieplna nie była zbyt długa, bo grzybki mogą stać się twarde i łykowate. Najlepiej na początku namoczyć je w wodzie. Świetnie sprawdzają się jako dopełnienie dań warzywnych. Cenione nie tylko ze względu na walory smakowe, ale też zawartość substancji, mających dobroczynne działanie na organizm.

Jakie właściwości prozdrowotne mają shitake?

Grzyby shitake są dość duże, ich brązowy kapelusz może osiągać nawet 20 cm. Ich prozdrowotne właściwości były znane już w starożytności. W Azji nazywano je “eliksirem życia”, wierzono, że zapewniają długowieczność. Faktycznie współczesne badania medyczne potwierdzają, że shitake ma wiele niezwykłych właściwości. Ze względu na obecność lentinanu (czyli rodzaju betaglukanu) grzyb ma działanie wspomagające układ odpornościowy poprzez aktywację limfocytów. Niektóre badania potwierdzają także jego działanie przeciwnowotworowe. Zawarta w twardniku erytadeina powoduje obniżenie cholesterolu. Ekstrakt wodny z grzybów wpływa na mineralizację kości, a niektóre badania wykazały negatywny wpływ grzyba na namnażanie się wirusa HIV. To nie koniec dobroczynnego działania shitake na organizm człowieka. Wiele badań udowodniło, że związki w nim zawarte mają działanie przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne. Twardnik zawiera też szereg ważnych witamin i mikroelementów, głównie witaminy B3, witaminy D, kwasu foliowego, potasu, magnezu, cynku i miedzi. Ma pozytywny wpływ na układ krążenia regulując ciśnienie krwi, układ nerwowy, kostny. Azjaci polecają go w rekonwalescencji i stanach przemęczenia. Najlepiej spożywać go codziennie w niewielkich porcjach.

Gdzie można dostać shitake?

Twardnik japoński można kupić w wielu sklepach spożywczych, ze zdrową żywością, również prze Internet. Dostępne są zarówno świeże grzyby, suszone i w puszkach. Najlepiej wybrać wersję bio. Świeże grzybki trzymane w lodówce można przechowywać do tygodnia. Przepisów na shitake są setki, można je znaleźć bez problemu w Internecie. Idealnie komponują się z makaronem, kaszą, ryżem. Można je dusić w śmietanie, dodawać do sosów warzywnych. Panierowane mogą zastąpić kotlet schabowy, a duszone z kostką warzywną, warzywami i przyprawami imitują flaki. Ciekawe są też przepisy na pierogi z grzybami shitake. Jeśli jednak zależy nam, by po prostu sprawdzić, jaki smak ma ten niezwykły grzybek, wystarczy namoczyć go, a następnie pokroić na paski i podsmażyć na maśle z odrobiną soli i pieprzu. Niektórzy twierdzą, że smażone z sosem sojowym oraz papryką wyglądają i smakują podobnie do bekonu. Spróbujesz?