Nadmiar białka lub niedobór białka – czym to grozi?

niedobór białka lub nadmiar białka
Ostatnia aktualizacja:

O białku bardzo często mówimy w odniesieniu do sportowców, w odniesieniu do diety sportowców. Jednakże tak naprawdę białko jest bardzo ważnym składnikiem każdej ludzkiej komórki. A więc o tym składniku odżywczym musimy mówić w kontekście każdego człowieka. Nie tylko tego, który uprawia sport, który trenuje na siłowni

Białko to bardzo ważny składnik odżywczy i na szczęście jest on obecny praktycznie w bardzo wielu pokarmach, a więc jego zapewnienie sobie nie jest niczym nad wyraz trudnym. W tym miejscu chcemy jednak wskazać na taki fakt jak zbyt duża ilość przyjmowanego białka. Nie chodzi, bowiem o to, aby spożywać owo białko w nadmiernych ilościach i wówczas będziemy zdrowi.

Nadmiar białka – objawy

nadmiar białkaNadmiar białka szkodzi i może prowadzić do wielu różnych schorzeń. Między innymi możemy tutaj wskazać na podwyższony poziom złego cholesterolu jak również na bardzo różne schorzenia jak na przykład problemy trawienne, zwiększenie masy ciała, nieświeży oddech, bóle głowy, spadek nastroju.

Wysoki poziom białka w ludzkich komórkach może między innymi znacząco przyczynić się do rozwinięcia się podagry. Możemy wskazać także na takie aspekty jak nerwowość czy też bezsenność. Tutaj musimy zaznaczyć, że jeśli nie jesteśmy sportowcami, jeśli nie ćwiczymy na siłowni, jeśli nie czynimy tego w sposób regularny, to bezwzględnie nie powinniśmy sięgać po jakiekolwiek suplementy diety zawierające białko. Są one dla nas nie tylko bezużyteczne, ale są wręcz niebezpieczne.

Niedobór białka – objawy

Ilość przyjmowanego każdego dnia białka jest uzależniona w głównej mierze od wieku danej osoby oraz od jej aktualnego stanu zdrowia. Czym może grozić niedobór białka? Tutaj na pewno możemy wskazać na znaczące osłabienie układu immunologicznego, a to może powodować zachorowanie na bardzo różne schorzenia. Takie jak spadek odporności, apatia, obrzęk, zmiany skórne, łamliwe, wypadające włosy, podłużne linie na paznokciach, odtłuszczenie wątroby, odleżyny, słabe mięśnie.

Białko, zatem jest tym składnikiem, o którym musimy pamiętać, a w szczególności dotyczy to osób preferujących wegetariański styl, gdyż te osoby są w szczególności narażone na wystąpienie niedoboru białka. Nie oznacza to wcale, że wszystkie inne osoby nie muszą dbać o zapewnienie sobie białka.