Strona główna » Styl życia » Kaizen – metoda małych kroków

Wielu z nas chce dokonać zmian w swoim życiu, na różnych płaszczyznach. Jedni marzą o szczupłej sylwetce, zmianie pracy na bardziej dochodową, inni bezskutecznie szukają partnera życiowego. Często jest tak, że każda próba wprowadzenia zmian w swoim życiu kończy się fiaskiem. Plany, obietnice, postanowienia to jedyne na co jesteśmy w stanie się zdobyć

Od jutra zacznę się odchudzać, będę biegać w weekendy, rzucę palenie, zacznę rozglądać się za nową pracą, będę bardziej systematyczny/a, przestanę marnować czas na oglądanie seriali… To tylko niektóre z najczęściej wypowiadanych życzeń, zwłaszcza w sylwestra. Niestety bardzo często okazuje się, że wszelkie zmiany pozostają w fazie obietnic, po pierwszej napotkanej na drodze trudności, porażce. Chcemy dokonać zmian szybko, rewolucyjnie niemal, co jest źródłem dodatkowego stresu. Zanim zrobimy pierwszy krok ogarnia nas paraliżujące strach przed nowym. Boimy się porażki lub tego co przyniesie nam dana sytuacja i w jaki sposób zmieni nasze życie.

Dlatego jedną z najskuteczniejszych metod wprowadzania zmian w życie jest filozofia Kaizen.

Czym jest Kaizen?

To japońska metoda biznesowa polegająca na byciu w ciągłym procesie udoskonalania poprzez system stawiania małych kroków (małych pytań i odpowiedzi). To co doskonale sprawdza się w japońskim biznesie można przenieść do codziennego życia. Może w mniejszym zakresie, ale nie mniej skutecznie.
Na pewno każdy choć raz w życiu słyszał, że najlepiej dochodzić do celu małymi krokami. I nie jest to tylko pusta fraza, okazuje się bowiem, że dokonując małych zmian w swoim życiu wyłączamy stresową reakcję mózgu. Nasz mózg zostaje „oszukany” i nie traktuje nowego działania jako zmiany tylko jako dodatkową aktywność.

Przykładowo: Chcemy  zrzucić zbędne kilogramy, zaczynamy więc od postanowienia: „Od jutra się odchudzam”. I dnia następnego tak jak postanowiliśmy, tak robimy. Z dnia na dzień przechodzimy na restrykcyjną dietę, odmawiając sobie wielu produktów na raz, ograniczając spożycie pozostałych. Nasz organizm zaczyna się buntować. Po pierwsze dlatego, że szybko opada z sił, po drugie nasz mózg wciąż domaga się jedzenia (możemy myśleć tylko o jednym). W efekcie końcowym przy pierwszej słabszej chwili, sięgamy po produkty, których sobie odmawialiśmy, i to z nawiązką! Metoda rewolucyjna wprowadzenia zmiany z dnia na dzień ponosi klęskę.

Jednak gdy zastosujemy Kaizen – metodę małych kroków zwiększa się prawdopodobieństwo osiągnięcia sukcesu. Zamiast więc redukować drastycznie posiłki można zacząć od jednego prostego kroku, który nie będzie wymagał od nas specjalnego wysiłku np. słodzić poranną kawę czy herbatę o jedną łyżeczkę mniej niż zazwyczaj. Powtarzać tę czynność np. przez tydzień. W kolejnym tygodniu znów odjąć łyżeczkę cukru itd. Aż dojedziemy do momentu, kiedy przestaniemy słodzić w ogóle. Nasz organizm będzie miał czas na przystosowanie się do nowej sytuacji i nie będzie się buntować, a my  mamy szansę stopniowo odzwyczaić się od smaku słodzonych napoi. Tym sposobem można eliminować kolejne niezdrowe produkty.

Jak wprowadzić metodę Kaizen we wszystkie dziedziny życia?

Kaizen

Kaizen – dokonując małych zmian w swoim życiu wyłączamy stresową reakcję mózgu

 1. Małe pytania

Zacznij od zadawania sobie małych pytań np.:

– Jaką drobną rzecz jestem w stanie dziś zrobić by zacząć oszczędzać?
– Co mogę dodać dziś do obiadu by był zdrowszy i bardziej „fit”?
– Jaką najmniejszą aktywność mogę dziś wykonać, by zacząć ćwiczyć?
– Co mogę zrobić w tej chwili by rzucić palenie?
– Jaka jedna rzecz, którą mogę zrobić właśnie teraz przybliży mnie do poznania nowego partnera?

2. Małe działania

Każde małe pytanie ma swoją odpowiedź. Zacznij je realizować. Zacznij działać małymi krokami np.:
Dziś mogę zjeść w domu zamiast na mieście, a zaoszczędzone pieniądze odłożyć.
Do obiadu zamiast gotowej sałatki ze słoika mogę sama przygotować surówkę z marchewki.
Dziś mogę poświęcić 2 minuty na robienie przysiadów.
Mogę wypalić o jednego papierosa mniej niż zazwyczaj.
Mogę zadzwonić do koleżanki i umówić się z nią na kawę w modnej kawiarni.

3. Małe kroki

Podejmuj te same małe działania każdego dnia, a nawet nie zauważysz jak zamienią się w kolejne kroki. Poświęcając kilka minut dziennie, dokonując małych kroków nauczysz się systematyczności i kreatywności w rozwiązywaniu problemów.

Kaizen to metoda czasochłonna, ale przez to trwała i skuteczna. Zamiast tracić czas na ciągłe zaczynanie od nowa, warto zrobić pierwszy mały krok, by dokonać wielkiej zmiany.

 
 
Strona główna » Styl życia » Kaizen – metoda małych kroków

Sprawdź promocje zakupowe - nawet ponad 80% taniej dla naszych czytelników