Rosomag.pl » Blog kulinarny » Sól himalajska – przepisy i właściwości zdrowotne

Sól himalajska ostatnio staje się popularna, znana także pod nazwą Kala Namak (co w języku hindi oznacza właśnie „czarna sól”). Co to jest sól himalajska i do czego się jej używa? Po pierwsze, wcale nie jest czarna, ale szaro-różowa. Swój specyficzny kolor zawdzięcza związkom żelaza. Ale po kolei…

Sól himalajska

Wokół soli himalajskiej zwanej też czarną solą krąży wiele legend. Niektórzy twierdzą, że jest to sól ze skały wulkanicznej z rejonu Himalajów. Choć czarna sól jest przyprawa charakterystyczną dla rejonu Indii, większość dystrybutorów twierdzi, że jest to sól kamienna nieoczyszczona, poddana specjalnej obróbce termicznej. To jednak wciąż sól naturalna, ale nie wybielana, wydobywana z głębokości 400-600 m.

Właściwości soli himalajskiej

Jej skład to zwykle: chlorek sodu (czyli tak jak w przypadku zwykłej soli kuchennej), oprócz tego śladowe ilości siarczanu sodu, siarczku żelaza i siarkowodoru. Szczególnie temu ostatniemu zawdzięcza czarna sól specyficzny zapach przypominający jaja. I dlatego często wykorzystuje się ją w daniach imitujących jajeczny smak. Używają jej niektórzy weganie lub osoby, które z różnych przyczyn jajek nie jedzą, a nie chcą się rozstawać z charakterystycznym zapach.

sól himalajska

Sól himalajska może być pomocna przy niektórych problemach z przewodem pokarmowym

Smak soli himalajskiej określany jest często jako słono-ostry. Choć skład ma podobny do zwykłej soli kuchennej, nie jest trudno wyczuć, że to nie to samo. Kala Namak tradycyjnie jest używana w kuchni indyjskiej, to jej wiele potraw zawdzięcza specyficzny aromat. Co ciekawe, tam także dodawana jest do potraw słodkich, na przykład na bazie owoców.

Czarna sól podobno posiada także lecznicze właściwości. W tradycji ayurwedyjskiej znana jako potrawa „zimna”. Stosowana jest także jako środek przeczyszczający, pomocny przy niektórych problemach z przewodem pokarmowym, takich jak zgaga i wzdęcia.

Sól himalajska – przepisy:

Chaat masala – przyprawa charakterystyczna dla kuchni indyjskiej

Składniki: 3 łyżki czarnej soli, szklanka białej soli, szklanka suszonej kolendry, szklanka chili, szklanka kminu rzymskiego, szklanka sproszkowanego mango (amchur), 3 łyżki czarnego pieprzu (zmielonego)

Wszystkie składniki mieszamy i rozgniatamy w moździerzu lub młynku do kawy. Otrzymaną mieszankę przechowujemy w suchym miejscu. Można ją dodawać do wszystkich dań warzywnych, na przykład leczo.

Tofucznica – „jajecznica” bez jajek

Składniki: łyżeczka czarnej soli, kostka tofu, 1 cebulka lub 1 pomidor, oliwka z oliwek, ulubione zioła opcjonalnie

Na patelni rozgrzewamy oliwę i smażymy cebulkę lub pomidora (obranego bez skórki). Wrzucamy na to pokrojone tofu i ulubione zioła (na przykład prowansalskie). Smażymy 2-3 minuty.

Smacznego!