galeria

Wpływ muzyki na klienta: jak wykorzystać dźwięki do manipulacji

Ostatnia aktualizacja:

Pokaż mi swoją listę ulubionych piosenek a powiem ci kim jesteś…a także jakie są twoje ulubione marki ubrań, gdzie kupujesz jedzenie, jaki alkohol lubisz a także gdzie chciałbyś spędzić wakacje

Wyobraźmy sobie, że idziemy do psychologa, siadamy na kozetce a lekarz każe nam podać swojego iPoda. Przegląda listę utworów i stwierdza „ taaak, słuchasz Katie Melua, więc ubierasz się u Coco Chanel, jako ulubiony utwór masz oznaczony Aerosmith, więc planujesz szalone wakacje zamiast spokojnego wylegiwania się na plaży, a twoim ulubionym daniem jest sushi – Nino Rota to zdradza”… Całe szczęście, że takie rozgryzienie natury człowieka nie jest na razie możliwe.

Dlaczego? Przecież każdy z nas jest zupełnie wyjątkowy i unikatowy, dokładnie tak jak odciski palców czy nasze źrenice. Istnieją przecież setki rodzajów muzycznych, które mogą determinować nasze zachowania, ale nie są w stanie nas określić jako człowieka.

Manipulowanie muzyką

Istnieje jednak takie zjawisko, jak manipulowanie człowiekiem poprzez muzykę. Zwróćmy uwagę jakie dźwięki otaczają nas kiedy znajdujemy się w sklepie z odzieżą np. dla hip-hopowców. Wiadomo, że nie usłyszymy tam Bacha ani Mozarta (chyba, że ktoś napisze dla nich odpowiedni hip-hopowy tekst). Jeśli ktoś lubuje się w tym stylu, wchodząc po zakupy usłyszy kawałki, które lubi, dłużej się w nim zatrzyma. Może też usłyszeć pierwszy raz dany utwór i chcąc go wysłuchać włoży do koszyka kolejną bluzę.

Podobna sytuacja dzieje się w restauracjach. Kiedy jemy kolację przy świecach nie chcemy słuchać mocnego rocka, tylko delikatne brzmienie fortepianu i pieszczące ucho dźwięki saksofonu. Wtedy prawdopodobieństwo zamówienia przez nas deseru i zostawienie większego rachunku jest o wiele wyższe; jak nie stuprocentowe.

muzyka w restauracji
Muzyka w restauracjach jest stonowana aby zrelaksować gości i wpłynąć na zwiększoną konsumpcję

Często zdarzało się, że muzyka w sklepach nam nie odpowiadała. Była za głośna, za mocna, rytmiczna, nie można było skupić się na zakupach. Dlaczego? Żebyśmy nie mieli zbyt dużo czasu i ochoty na szukanie odpowiedników produktów, które chcemy kupić. Na półkach, które są na wysokości naszych oczu znajdują się najdroższe rzeczy. Muzyka nas pogania, bierz, płać i wyjdź. Nie szukaj niżej, gdzie ceny są o kilka lub kilkanaście procent niższe. Nie podoba ci się jak gramy? Rób zakupy i do widzenia. Jednak od jakiegoś czasu hipermarkety stosują odwrotną strategię. Znają gusty muzyczne swoich klientów i chcą ich jak najdłużej zatrzymać u siebie grając muzykę, która jest dla nich idealna. Zanim zrobimy zakupy musimy przejść przez cały sklep, wrzucając do koszyka nie zawsze potrzebne produkty i dopiero udajemy się do kasy. Po drodze nucimy, a nasz mózg ciesząc się, każe nam wrzucić dodatkowe rzeczy.

galeria handlowa
Muzyka w galeriach jest dobierana sezonowo – np. w grudniu będą to utwory świąteczne aby zwiększać obroty handlowe

Nie od dziś wiadomo, że muzyka działa na człowieka. Wywołuje w nim wszystkie emocje: od radości po smutek, od złości po całkowite wyciszenie i spokój. Umiejętność manipulowania mózgiem i uczuciami człowieka jest obecnie silnie rozwijającą się gałęzią psychologii i coraz częściej stosowaną sztuczką w handlu.

Wpływ muzyki na klienta

Aby odpowiedzieć na pytania, jaka muzyka najlepiej działa na człowieka stworzono program Shazam. W sklepie usłyszymy utwór, który nam się podoba, włączamy aplikację i już wiemy jaki jest wykonawca i tytuł piosenki. Wyniki wyszukiwania znajdują się w bazie, z której PR-owcy korzystają przy układaniu play listy dla sklepów. Im częściej wyszukiwany utwór, tym częściej jest grany, bo wiadomo, że przyciągnie potencjalnego klienta.

panel
Wpływ muzyki na zachowania klientów badają specjalistyczne firmy – co uwzględnia się przy układaniu playlist

Podobnie działa Amazon – wyniki sprzedaży płyt są bogatym źródłem informacji o gustach klientów, jednak nie są aż tak obiektywne jak Shazam. Amazon bada przeszłość – coś co już było kupione i nie wiadomo, czy nadal jest tak często słuchane, Shazam bada tu i teraz.

PS. Już niedługo playlisty będą potężną siłą, która będzie manipulować człowiekiem?