Masz bloga? Promuj go u nas za darmo i zarabiaj na tym! kliknij            Rosoklub - zobacz jak wiele zyskujesz! kliknij

Pokaż mi swoją listę ulubionych piosenek a powiem ci kim jesteś…a także jakie są twoje ulubione marki ubrań, gdzie kupujesz jedzenie, jaki alkohol lubisz a także gdzie chciałbyś spędzić wakacje

Wyobraźmy sobie, że idziemy do psychologa, siadamy na kozetce a lekarz każe nam podać swojego iPoda. Przegląda listę utworów i stwierdza „ taaak, słuchasz Katie Melua, więc ubierasz się u Coco Chanel, jako ulubiony utwór masz oznaczony Aerosmith, więc planujesz szalone wakacje zamiast spokojnego wylegiwania się na plaży, a twoim ulubionym daniem jest sushi – Nino Rota to zdradza”… Całe szczęście, że takie rozgryzienie natury człowieka nie jest na razie możliwe.

Dlaczego? Przecież każdy z nas jest zupełnie wyjątkowy i unikatowy, dokładnie tak jak odciski palców czy nasze źrenice. Istnieją przecież setki rodzajów muzycznych, które mogą determinować nasze zachowania, ale nie są w stanie nas określić jako człowieka.

Manipulowanie muzyką

Istnieje jednak takie zjawisko, jak manipulowanie człowiekiem poprzez muzykę. Zwróćmy uwagę jakie dźwięki otaczają nas kiedy znajdujemy się w sklepie z odzieżą np. dla hip-hopowców. Wiadomo, że nie usłyszymy tam Bacha ani Mozarta (chyba, że ktoś napisze dla nich odpowiedni hip-hopowy tekst). Jeśli ktoś lubuje się w tym stylu, wchodząc po zakupy usłyszy kawałki, które lubi, dłużej się w nim zatrzyma. Może też usłyszeć pierwszy raz dany utwór i chcąc go wysłuchać włoży do koszyka kolejną bluzę.

Podobna sytuacja dzieje się w restauracjach. Kiedy jemy kolację przy świecach nie chcemy słuchać mocnego rocka, tylko delikatne brzmienie fortepianu i pieszczące ucho dźwięki saksofonu. Wtedy prawdopodobieństwo zamówienia przez nas deseru i zostawienie większego rachunku jest o wiele wyższe; jak nie stuprocentowe.

muzyka w restauracji

Muzyka w restauracjach jest stonowana aby zrelaksować gości i wpłynąć na zwiększoną konsumpcję

R E K L A M A

Często zdarzało się, że muzyka w sklepach nam nie odpowiadała. Była za głośna, za mocna, rytmiczna, nie można było skupić się na zakupach. Dlaczego? Żebyśmy nie mieli zbyt dużo czasu i ochoty na szukanie odpowiedników produktów, które chcemy kupić. Na półkach, które są na wysokości naszych oczu znajdują się najdroższe rzeczy. Muzyka nas pogania, bierz, płać i wyjdź. Nie szukaj niżej, gdzie ceny są o kilka lub kilkanaście procent niższe. Nie podoba ci się jak gramy? Rób zakupy i do widzenia. Jednak od jakiegoś czasu hipermarkety stosują odwrotną strategię. Znają gusty muzyczne swoich klientów i chcą ich jak najdłużej zatrzymać u siebie grając muzykę, która jest dla nich idealna. Zanim zrobimy zakupy musimy przejść przez cały sklep, wrzucając do koszyka nie zawsze potrzebne produkty i dopiero udajemy się do kasy. Po drodze nucimy, a nasz mózg ciesząc się, każe nam wrzucić dodatkowe rzeczy.

galeria handlowa

Muzyka w galeriach jest dobierana sezonowo – np. w grudniu będą to utwory świąteczne aby zwiększać obroty handlowe

Nie od dziś wiadomo, że muzyka działa na człowieka. Wywołuje w nim wszystkie emocje: od radości po smutek, od złości po całkowite wyciszenie i spokój. Umiejętność manipulowania mózgiem i uczuciami człowieka jest obecnie silnie rozwijającą się gałęzią psychologii i coraz częściej stosowaną sztuczką w handlu.

Wpływ muzyki na klienta

Aby odpowiedzieć na pytania, jaka muzyka najlepiej działa na człowieka stworzono program Shazam. W sklepie usłyszymy utwór, który nam się podoba, włączamy aplikację i już wiemy jaki jest wykonawca i tytuł piosenki. Wyniki wyszukiwania znajdują się w bazie, z której PR-owcy korzystają przy układaniu play listy dla sklepów. Im częściej wyszukiwany utwór, tym częściej jest grany, bo wiadomo, że przyciągnie potencjalnego klienta.

Wpływ muzyki na zachowania klientów badają specjalistyczne firmy – co uwzględnia się przy układaniu playlist

Podobnie działa Amazon – wyniki sprzedaży płyt są bogatym źródłem informacji o gustach klientów, jednak nie są aż tak obiektywne jak Shazam. Amazon bada przeszłość – coś co już było kupione i nie wiadomo, czy nadal jest tak często słuchane, Shazam bada tu i teraz.

PS. Już niedługo playlisty będą potężną siłą, która będzie manipulować człowiekiem?

 

 

Mamy nadzieję, że artykuł Ci się spodobał 🙂 W tym miejscu, jeśli chcesz, zapraszamy Cię na wyjątkowo korzystne zakupy! Jeśli jesteś kobietą sprawdź koniecznie co dla Ciebie mamy tutaj. Panom polecamy miejsce tutaj. Dla Twojego dziecka - dziewczynka tutaj, chłopiec tutaj. Wszystko dla Twojego domu tutaj.

 
The following two tabs change content below.

Marta Pustuł

Miłośniczka kina, książki, teatru. Uwielbiam obserwować ludzi i rozmawiać z nimi. Potrafię wyłuskać istotne dla mnie informacje, jednocześnie nie naruszając niczyjej intymności.